6 טעויות שעולות לכם בכסף ובזמן כשאתם מזמינים עבודה ממעצב/ת גרפי/ת, ואיך להימנע מהן

בעבודתי כמעצבת גרפית אני נתקלת בהתנהלויות מסויימות החוזרות על עצמן באינטרקציה עם לקוחות ומעכבות את העבודה עמם. מדובר בדברים אלמנטריים שניתן לפתור מאוד בקלות, ומודעות לנושאים הללו יכולה להביא ללקוחות חסכון גדול בזמן וכסף.

 

אני מגישה לכם את המאמר הזה בתור שירות לכם ובשבילכם, כדי שתדעו למה כדאי לכם לשים לב ועל מה לתת דגש, לפני פנייה למעצב/ת גרפי/ת ובזמן העבודה עמו/ה.

 

המאמר נכתב בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד.

 

טעות ראשונה: דוחים את הפנייה למעצב/ת לרגע האחרון

 

כמו בכל דבר שאנו דוחים לרגע האחרון לשם עשייתו, אנו יוצרים מצב שהוא נעשה בלחץ ובדוחק של זמן. כשאתם מזמינים עבודה "מהיום למחר" אצל מעצב/ת, זה מתבטא בכך שאין לו די זמן להשקיע בקונספט של העיצוב ובביצוע שלו, מה שמוביל לכך שהעיצוב שתקבלו לא יהיה איכותי כמו שהוא היה יכול להיות, במידה והייתם נותנים למעצב/ת עוד יומיים-שלושה לעבוד עליו (תלוי כמובן ברמת מורכבות הפרוייקט).

 

מה המשמעות בכסף:

 

פרוייקטים "מהיום למחר" עולים לכם יותר, מעצם העובדה שאתם מכניסים את המעצב/ת ללחץ של עבודה, וכתוצאה מכך הוא נאלץ לדחות ביצוע של פרוייקטים אחרים שהיו שם לפניכם.

 

שורה תחתונה:

 

אתם יוצאים קירחים מכאן ומכאן. גם מקבלים מוצר פחות איכותי וגם משלמים על זה יותר כסף. 

 

 

טעות שנייה: לא מחפשים עיצובים שמצאו חן בעיניכם ולא שולחים למעצב/ת דוגמאות

 

אומנות היא לא מדע מדוייק. מעצבים שונים יעצבו עיצובים שונים לאותו נושא, וייתכן שלכם יש רעיון שונה מזה שיש למעצב/ת לגבי איך אתם רוצים שהעיצוב יראה. על מנת שהמעצב/ת יקלע לטעם שלכם, מומלץ מאוד לעשות חיפוש באינטרנט ולהציג בפניו דוגמאות לעיצובים שמוצאים חן בעיניכם. זה יכול לתרום רבות לכך שהעיצובים הסופיים יתאמו לתמונה בראש שלכם.

 

לדוגמה: לפני שאתם מבקשים מהמעצב/ת עיצוב לוגו, כנסו לגוגל, שמרו את הלינקים ללוגואים שמוצאים חן בעיניכם או העתיקו את התמונות למחשב שלכם, ושלחו לו אותם בזמן השיחה שלכם.

 

מה המשמעות בכסף:

 

אם אתם לא מביאים דוגמאות לעיצובים, אתם למעשה לא נותנים למעצב/ת כיוון כלשהו (מלבד דברים כלליים שאולי שוחחתם עליהם) וזה אומר שיכול להיות שהוא יעצב משהו שלטעמו הוא מצויין, אבל לא קולע בדיוק למה שהתכוונתם אליו. בפועל, זה אומר יותר זמן התבחבשות, יותר סקיצות, יותר תיקונים, ויותר כסף.

 

שורה תחתונה:

 

אל תתעצלו ועשו את עבודת ההכנה הזאת, זה ישתלם לכם וגם יתרום לתקשורת ביניכם לבין המעצב/ת. 

 

 

טעות שלישית: מוסרים למעצבת טקסטים לא מוגמרים, שלא עברו עריכה והגהה

 

טקסטים הם חלק אינטגרלי מהעיצוב עצמו וממראה התוצר המוגמר, לכן כל שינוי בטקסטים יכול להוביל לשינויים בעיצוב כולו. אם אתם מגישים למעצב/ת טקסטים לא מוגמרים ומסתמכים על כך שההגהות ייעשו לאחר העיצוב, יכול להיווצר מצב שבשלב התיקונים הטקסטים שישתנו יכריחו שינוי גם של העיצוב סביבם, מה שיוביל לעבודה כפולה של המעצב/ת. בנוסף, תיקון הטקסטים ע"י המעצב/ת גם הוא זמן עבודה שהייתם יכולים לחסוך, וכך לקבל לידיכם את המוצר הסופי מהר יותר.

 

מה המשמעות בכסף:

 

עבודה כפולה על שינויים בעיצוב וזמן עבודה על תיקוני טקסטים, הם שני דברים מהותיים שיעלו לכם ביותר כסף ויותר זמן, שאתם בקלות יכולים לחסוך מעצמכם עם קצת עבודה מקדימה.

 

שורה תחתונה:

 

הביטוי Time Is Money קיים בדיוק בשביל מקרים כאלו... תעברו על הטקסטים שלכם ותוודאו שהכל תקין לפני שליחתם למעצב/ת, כך תחסכו לעצמכם כסף, זמן, ואולי גם כאב ראש (לשניכם). 

 

 

טעות רביעית: מתעכבים בשליחת חומרים ותיקונים 

 

מה לעשות, המעצב/ת צריך את שיתוף הפעולה שלכם על מנת שהוא יוכל לעצב משהו בשבילכם. זוהי מערכת יחסים דו צדדית. הוא זקוק לקבל מכם את החומרים הרלוונטיים (בין אם זה טקסטים, תמונות וכיו"ב) על מנת להתחיל בעיצוב, או לקבל מכם פידבק ובקשות לתיקונים (במידה ויש), על מנת להמשיך את העבודה.

 

המעצב/ת כאן בשבילכם, רק מחכה שתקחו את הצעד הבא במסע שלכם ביחד. זה דורש מכם לשנס מותניים ולגייס קצת מיקוד ואנרגיית פעולה כדי שמה שאתם רוצים יוכל לצאת לפועל. בשלב הזה, זה תלוי רק בכם. 

 

מה המשמעות בכסף: 

 

כשאתם מתעכבים בהגשות של חומרים או תיקונים והמעצב/ת נאלץ להמתין לכם ו/או לרדוף אחריכם, כל הפרוייקט מתארך. זה עשוי להוביל לאיחורים בדד-ליינים, אתם תקבלו את המוצרים הסופיים מאוחר יותר והמעצב/ת עלול לדרוש תוספת תשלום על כך שהוא מפסיד זמן וכסף. 

 

בנוסף, יש הבדל מהותי בין המשך עבודה על פרוייקט מלפני שבועיים, לבין המשך עבודה על פרוייקט מלפני חודשיים. ככל שעובר יותר זמן מהפעם האחרונה שנעשתה עבודה על הפרוייקט, כך גם תחילת העבודה עליו מחדש תיקח זמן רב יותר. וגם זה, כמובן, מתבטא בכסף. 

 

שורה תחתונה: 

 

אם אתם מחליטים לפנות למעצב/ת, תעשו חושבים עם עצמכם ותכינו את כל החומרים הרלוונטיים מראש (אלו שאתם יכולים לספק כמובן). ואם כבר התחלתם תהליך עיצוב והמעצב/ת מבקש מכם משהו, תהיו זמינים בשבילו.

 

 

טעות חמישית: מוסרים למעצב/ת חומרים שאינם שלכם ומפרים זכויות יוצרים 

 

מאז שהאינטרנט, וגוגל במיוחד, נהיו כל כך נגישים וזמינים, זה קל מתמיד למצוא כל אינפורמציה שניתן להעלות על הדעת, בין אם בצורת תמונה, מלל, סרטון וכיו"ב. מה שהרבה אנשים לא מודעים אליו הוא שרובם המוחלט של החומרים הללו מוגנים בזכויות יוצרים ששייכים, מן הסתם, ליוצרים שלהם או לחברות שקנו את הזכויות הללו. קוראים לזה "קניין רוחני".

 

בפועל, זה אומר שאם אתם משתמשים בפרסומים שלכם בחומרים שאינם שלכם בזכות (כלומר לא יצרתם אותם בעצמכם או לא רכשתם אותם), אתם מפירים זכויות יוצרים ועלולים לעמוד לדין על כך או לקבל קנסות כבדים. תאמינו לי שזה קורה לא מעט. יש מחלקות שלמות בחברות עורכי דין שמתעסקות רק בזה.

 

מכיוון שבעיצוב עסקינן, במידה ואתם מגישים למעצב/ת שלכם חומרים שהעתקתם מאיפשהו וטוענים שהם שלכם, למעצב ככל הנראה לא תהיה דרך לבדוק זאת ורוב הסיכויים שהוא יסמוך על כך שאתם דוברי אמת. בסיטואציה כזאת אתם הופכים אותו לשותף לעבירה ומסכנים את שניכם. לא חבל? 

 

מה המשמעות בכסף: 

 

זה די ברור, לא? 

 

שורה תחתונה: 

 

תעשו טובה לאנושות ותרכשו את התמונות שלכם ממקורות מוסמכים (יש אתרי אינטרנט רבים שקיימים רק בשביל זה), או שתצלמו אותם בעצמכם. בנוסף, אתם יכולים לתת דרור ליצירתיות שלכם באמצעות כתיבת תכנים משלכם (כמו שאני עושה באמצעות המאמר הזה לדוגמה), או שתתנו למישהו אחר לעשות את זה בשבילכם. אני בטוחה שתוכלו למצוא את הפתרון החוקי לכל חומר פרסומי שתזדקקו לו.  

 

 

טעות שישית: מכתיבים למעצב/ת כיצד לבצע את העיצוב ולא מקשיבים לעצותיו המקצועיות 

 

לפעמים כדאי להקשיב למעצב/ת שלכם. לא סתם אתם משלמים לו שיעצב לכם את הפרסומים שלכם. הוא למד את המקצוע ועוסק בו זמן מה עם לקוחות שונים, ולכן יש לו מושג קלוש לגבי מה עובד יותר ומה פחות. זה לא אומר שאתם לא יכולים להעלות הצעות לייעול ולשיפור, וטוב שתעשו זאת, אך אל תצפו שהמעצב/ת בהכרח יסכים אתכם.

 

בהרבה מקרים שבהם לקוח מתעקש על משהו ספציפי בניגוד לדעת המעצב/ת, התוצאה בסופו של דבר תיראה ממש לא משהו, בלשון המעטה, וזה יכול להיות פספוס גדול. 

 

מה המשמעות בכסף: 

 

עיצוב לא מדוייק משדר מסר לא מדוייק לקהל הלקוחות שלכם, מה שיכול להשפיע על איך שאתם נתפסים בעיניהם, ובסופו של דבר על המכירות שלכם. 

 

שורה תחתונה: 

 

יש משפט יפה בעולם הפרסום: "אל תתן ללקוח שלך את מה שהוא רוצה, מגיע לו יותר מזה". זכרו שהעיצוב הוא הפנים והייצוג של העסק שלכם, אז תנו למומחים לעשות את העבודה.

 

 

 

 

 

 

רוצה מתנה?

 

מדריך מפורט שיגלה לך האם העיצוב הגרפי בעסק שלך מושך אליך לקוחות מתאימים
+ גישה לניוזלטרים מלאים בתוכן איכותי שיתמכו בך בדרך לעיצוב המושלם 

לקבלת המדריך לחץ/י כאן

קידום העסק שלך


יש לך עסק או מיזם שתורמים לעולם, וחסר לך הטאץ' המיוחד שיזניק את הנראות שלו?

רוצה להקים עסק או מיזם כזה ולדעת בבטחון שהמיתוג שלו יעביר את המסר הנכון ויביא לחשיפה ולהכרה שהוא ראוי לה? 

לחץ/י כאן לפרטים נוספים

אקו-גרפיקס בפייסבוק

 

אם אינך רואה אותי, התחבר/י לפייסבוק

צרו קשר

 עיצוב ובניית אתר - טליה מיכאלי Eco Graphics   |   © כל הזכויות שמורות 

פרגנו בלייק